• Aktuality
  • Štúdie
    • Agropolitika v číslach
  • Projekty
  • My v médiách
  • Archív
    • 2020-2024
    • 2019
  • Kontakt
  • Konferencia
Agropolitika.sk
  • Konferencia
  • Kontakt
  • Archív
  • My v médiách
  • Projekty
  • Štúdie
  • Aktuality
  • 2019
  • 2020-2024

Redistributívna platba na Slovensku?

MPRV SR uvažuje so zavedením redistributívnej platby. Detaily zatiaľ nie sú známe, ale ak sa tak stane, pôjde o prvý podstatný zásah do rozdeľovania priamych platieb pre slovenských poľnohospodárov po dlhšej dobe. Priame platby na Slovensku totiž stále fungujú tak, ako boli nastavené v roku 2014.

Ján Pokrivčák, Marián Tóth

Zdroj: obrázok od PublicDomainPictures z Pixabay, používaný v rámci Pixabay licencie

V programovacom období 2014 – 2020, ktorého platnosť sa predĺžila do roku 2022, môžu členské štáty používať tzv. redistributívnu platbu (RP) na základe nariadenia o Spoločnej poľnohospodárskej politike z roku 2013. Na základe tohto nariadenia môže SR stanoviť redistributívnu platbu ešte na rok 2021 a 2022.  Podstata redistributívnej platby je, že na prvé hektáre dostanú všetky farmy, aj tie veľké, vyššiu podporu ako na zvyšné hektáre. Členský štát môže podporiť buď prvých 30 hektárov, na ktoré sú vyššie priame platby, alebo až priemernú veľkosť farmy. Slovensko v minulom programovacom období deklarovalo priemernú veľkosť farmy 28 ha. V súčasnosti je priemerná veľkosť farmy na Slovensku 80 ha (Eurostat) a priemerná veľkosť fariem poberajúcich dotácie dosahuje 100 ha (PPA). Na prvé hektáre môže členský štát navýšiť platby maximálne o 65% jednotnej platby na hektár (SAPS, v budúcnosti BISS). 

Cieľom redistributívnej platby je podporiť malé a stredné farmy, čo je aj cieľ programového vyhlásenia vlády SR. Dôvod na zvýšenú podporu malých fariem je ten istý ako je dôvod na nižšie zdaňovanie chudobných, t.j. v sociálnom štáte subjekty s nižšími príjmami platia nižšie dane a dostávajú vyššie dotácie ako bohaté subjekty. Redistributívna platba sa zaviedla v EÚ, lebo malé farmy majú nižšie príjmy ako veľké. Malé farmy totiž nemôžu využívať ekonómiu z rozsahu, ako to robia veľké farmy a majú aj horší prístup k úverom. Na druhej strane Európska komisia ako aj Programové vyhlásenie vlády SR tvrdia, že malé a stredné farmy majú významný prínos pre rozvoj vidieka.

Slovensko doteraz redistributívnu platbu nevyužívalo. Desať členských štátov však túto formu podpory malo zakomponovanú vo svojej poľnohospodárskej politike v 2014 - 2020. Dôvod, prečo Slovensko redistributívnu platbu nezaviedlo už v roku 2014, bol čisto politický. Veľké farmy mali silnejší vplyv na poľnohospodársku politiku. Niektoré štáty, napríklad Rakúsko, redistributívnu platbu nemuselo zaviesť, lebo v Rakúsku nie sú veľké farmy ako u nás. Maďarsko zas používa stropovanie dotácii pre veľké farmy.

Členské štáty, ktoré využili redistributívnu platbu v období 2014-2020

Keď redistributívnu platbu zavedieme ešte v tomto programovacom období, tak podporíme malé a stredné farmy. Tabuľka nižšie vyčísľuje, aké dopady by mala redistributívna platba v tomto období na rôzne veľkostné typy fariem (20 ha, 100 ha, 1500 ha a 6000 ha) pri rôznej maximálnej výške podporených hektárov (28, 80, 100 ha)*. MPRV SR si môže na redistributívnu platbu vybrať alibistický limit 28 hektárov z roku 2014. V súčasnosti je možné vyrokovať vyplácanie redistributívnej platby na 80 ha, čo je priemerná veľkosť farmy podľa Eurostatu, alebo dokonca na 100 ha, čo je veľkosť priemernej farmy poberajúcej podporu z PPA. Dvadsať hektárovej farme sa zavedením redistributívnej platby zvýši podpora o 1 016 až 1 242 EUR a 100 hektárovej farme sa zvýši podpora o 1 040 až 5 080 EUR. Na druhej strane farme obhospodarujúcej 1 500 ha sa príjem zníži o 12 540 až 18 090 EUR a veľkej 6 000 ha farme o 56 190 až 92 565 EUR. Malé a stredné farmy by boli spokojné, kým veľké asi menej.

Vplyv redistributívnej platby podľa súčasných podmienok na dotácie fariem na Slovensku


Ak sa zavedie redistributívna platba teraz, môže platiť v rokoch 2021 a 2022. S redistributívnou platbou sa však počíta aj v novom programovacom období po roku 2022. Výsledné nariadenie ešte nie je schválené a v súčasnosti o jeho definitívnom znení rokuje Európsky Parlament s Radou EÚ (zástupcovia členských štátov) a s Komisiou v rámci tzv. trialógu. Tabuľka nižšie znázorňuje, s akými pozíciami idú do trialógu jednotlivé inštitúcie, ktoré rozhodnú o výslednej podobe nariadenia o novej SPP. 

Návrhy jednotlivých inštitúcií na podobu redistributívnej platby v novom programovacom období


Rada EÚ presadzuje dobrovoľné zavedenie redistributívnej platby, kým Európsky parlament je za jej povinné používanie a to dokonca nie na farmu, ale na konečného užívateľa výhod. Zahrnutie konečného užívateľa výhod vychádza z faktu, že existujú investori, ktorí vlastnia množstvo fariem, napríklad 10, nielen jednu. 


Podľa súčasne platného návrhu (zatiaľ ešte neschváleného v trialógu) by Slovensko malo od roku 2023 období zaviesť redistributívnu platbu na maximálne 100 ha a výška redistributívnej platby by mohla dosiahnuť 100% úrovne základnej platby (BISS). Ak sa to stane, získa 20 hektárová farma navyše 1 455 EUR, 100 hektárová 7 276 EUR a 1500hektárovej farme by príjmy klesli o 25 904 EUR, kým 6000 ha farme o 132 554 EUR.
Vplyv redistributívnej platby podľa podmienok po roku 2022 na dotácie fariem na Slovensku


Redistributívna platba podporí malé a stredné farmy na Slovensku a má malý vplyv na produkciu a na potravinovú bezpečnosť. Priame platby sú totiž odviazané od produkcie, lebo sú vyplácané na pôdu, nie na vyprodukované komodity. Nedá sa preto očakávať pokles produkcie veľkých fariem, priam naopak. Vieme veľmi dobre z našej histórie, že veľké dotácie pre podniky nikdy neviedli k vysokej produktivite alebo nárastu pridanej hodnoty. U malých a stredných fariem je zvýšenie produkcie možné, ak sa zabezpečia dotácie pre komerčne orientované malé a stredné farmy. Tým v súčasnosti chýbajú peniaze na rozvoj a vyššie priame platby im umožnia získať viac úverov od komerčných bánk a viac investovať.

*výpočty bez zohľadnenia degresivity SAPS pri platbách nad 150 000 EUR.

Kontakt

Ján Pokrivčák

Ústav hospodárskej politiky a financií
FEM SPU v Nitre
Tr. A. Hlinku 2
94976  Nitra

Mail: info.agropolitika@gmail.com

© 2024 Agropolitika
○
napísať správcovi stránky
○
Ochrana osobných údajov a cookies
○
Spravovať súhlas

Dovolíte nám používať cookies?

Cookies sú údaje, ktoré prehliadač ukladá pri prezeraní stránok. Bez nevyhnutných cookies by stránka nefungovala. Analytické pomáhajú zlepšovať obsah nášho webu. Vďaka personalizovaným cookies prispôsobujeme stránku priamo pre vás. Marketingové používame na účely marketingu a cielenie reklám. Váš súhlas je pre nás dôležitý, aby sme vám vedeli ponúknuť čo najlepší obsah.
Ochrana osobných údajov a cookies